Ha megkérdezzük az embereket, hogy mi jut eszükbe a blog szó
hallatán, a többség egy online naplószerűségre gondol, ami szólhat egy személy
érdeklődésének megfelelő témáról, vagy a saját életéről. Azonban blogok azok
is, amelyeket nem egy ember, hanem egy csoport szerkeszt. Egy ilyen csoportblog
megfelelő lehet például egy osztály számára.
Ha egy osztály blogot indít, annak számos előnye lehet. Az
órán elhangzott tananyag jegyzetét megoszthatják egymással, ezzel is segítve az
otthon tanulást. Fel is oszthatják egymás között a tantárgyakat, és aszerint
tölthetik fel a jegyzeteket. Ez mindenkinek a hasznára válhat, például ha valaki
megbetegszik és nem volt iskolában. A jegyzetekért nem kell utazni a
barátokhoz, vagy nem kell őket „zaklatni”, hogy számukra is elérhetővé váljon.
Azonban a blog alapja a kölcsönösség. Nem egy ember felelőssége a blog, ehhez
mindenkinek hozzá kell járulnia valamivel, így jöhet létre egy kollaboratív
tudástér.
A blogon meg is vitathatjuk az anyagokat, például ha egy
témazáróra készülünk fel. Egy ember nem emlékezhet mindenre, azonban mindenki
másra emlékszik a tanári magyarázatból, közösen egy felületen megbeszélve
könnyedén felidézhetjük az elmúlt órán történteket. A vita fontos eleme az iskolán kívüli
tanulásnak, a blognak köszönhetően a tanulók hasznosan kitölthetik az órák
közötti idejüket.
Az osztályblog nem csak az osztály tanulóiból állhat,
csatlakozhat hozzájuk az osztályfőnök, vagy akár az egyes tantárgyak tanárai
is. Ők is megoszthatják a diákokkal az órán a diákok felé közvetíteni kívánt
tananyagot, megjelölhetnek egyéb forrásokat, tippeket adhatnak, honnan érdemes
még több információt gyűjteni egy adott témával kapcsolatban. Vitatémákat is
indíthatnak, ahol a tanulók egyénileg fejthetik ki véleményüket, meggyőzhetik a
másikat az igazukról, vagy kiderülhet, hogy félreértelmeztek valamit. Ezek az
órán kívüli gyakorlati példák, feladatok elősegítik a hatékonyabb tanulást,
könnyebb megértést.
A fontos dátumokat naptárszerűen vezethetjük, előző nap
emlékeztethetjük egymást egy dolgozatra, ünnepségre vagy osztálypénz, menza
befizetésének határidejére. Könnyebb a tanulókat is értesíteni arról is, ha egy
óra elmarad, vagy helyettesítik egy másikkal, így már felkészülten tudnak
érkezni arra a napra.
Egy ilyen felületen könnyebb a rendszerezés is, hiszen
minden egy helyen van. Jobban átlátható,
egyszerűbb a keresés, könnyebb a szöveg, jegyzet javítása, bővítése,
szerkesztése is. Az itt található dokumentációk a későbbiekben is fontosak lehetnek,
ezért hasznos, hogy a felületen ezek az idő múltával is megtalálhatóak, nem
keverednek el.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése