2013. november 22., péntek

Virtuális oktatási környezet egyik eszköze: Second Life

A technológia gyors fejlődés által megadatott ma már a virtuális oktatási környezet is, ami olyan háromdimenziós (3D), mesterséges, a valóságban nem létező tér, ahol mi magunk és mások is háromdimenziós formában, térben és időben, egyszerre lehetünk jelen, és mindezt a saját nézőpontból ugyanannak látjuk. Főbb jellemzői: az avatarok, karakterek létrehozása, interaktív felület, valós idejű kommunikáció és virtuális pénzgyűjtés és annak felhasználása. Ilyen web 2.0-s eszköz a Second Life, Open Simulator és a Sloodle. Én a továbiakban a Second Life-ról fogok bővebben írni, mert alkalmam volt kipróbálni, és úgy gondolom, hogy nagyon hasznos lehet, ezért érdemes közelebbről is megismerni.

A letölthető kliensprogram, a Second Life Viewer lehetővé teszi a felhasználóinak avagy „lakóknak”, hogy mozgó avatárokon keresztül egymással kapcsolatba lépjenek, kialakítva ezzel egy magasabb szintű szociális hálózatot a metaverzumban. A felhasználók szinte hasonlóan élhetik mindennapjaikat, mintha a való világban tennék azt. Számos lehetőséget vehetnek igénybe, felfedezhetik a játékban szereplő földeket, új ismeretségeket köthetnek más szereplőkkel, felépíthetik saját karakterüket, közösségi programokban vehetnek részt. A Second Life-ot sokszor nevezik játéknak, azonban ez a meghatározás nem mindig állja a helyét. Itt nincsenek pontok, szintek, amiket el kell érni a benne szereplő játékosoknak, továbbá nincs győztese és vesztese sem, mindenki azonos feltételekkel vesz részt benne. Ez egy önfenntartó virtuális környezet, ahol saját szórakoztatásunkra végezhetünk tevékenységeket. Illetve fenn áll annak a veszélye, hogy azt a virtuális világot élőnek képzeljük, és felcserélődjön a két világ bennünk.
A játéknak több mint 11,5 millió regisztrált felhasználója van világszerte. Azonban számos lakónak több felhasználó azonosítója is van egyszerre, ezért nehéz következtetni a játékban szereplők pontos létszámára vonatkozólag.

A Second Life-on belül kétfajta írás alapú kommunikációs csatorna létezik, a publikus és a privát beszélgetés (röviden: IM). A publikus beszélgetések két vagy több avatár között zajlanak, melynek hatóköre 20 méter. Az avatároknak lehetőségük van kiáltani vagy suttogni társaiknak. A kiáltás 96, a suttogás 10 méteren belül hallható. Két avatár közötti magánbeszélgetésre az IM használható távolságtól függetlenül. Nemrég vált elérhetővé a hangosbeszéd lehetősége a játékban.

A legáltalánosabb mozgást az avatárok lábbal végzik, azaz gyalogolnak, futnak vagy ugrálnak. A közlekedés gyorsabb formájához a repülést használják, amely a földtől számítva 170 méteres magasságig lehetséges bármilyen egyéb segédeszköz igénybevétele nélkül. Az avatárok járműveket is vezethetnek. Minden avatárnak ingyen go-kart jár és számtalan – az avatárok által készített – jármű szerezhető be ingyenesen, például helikopter, tengeralattjáró, léggömb. A légi járművek repülési magassága 4000 méter körül van.
Meghatározott hely azonnali elérésére a teleportáció használatos. Az avatárok személyes jelzőpontot, „landmark”-ot helyezhetnek el a földeken, megkönnyítve ezzel a visszatérést a területre. A LM-t könnyedén átadhatják és másolhatják, hogy társaik részére is ismertté tegyék a helyet.
A játékban térkép megjelenítésére is van lehetőség, mely elősegíti a helymeghatározást és a közvetlen teleportációt bármely földrészre.
A Second Life-nak saját működő gazdasága van, és devizája is, melyet Linden dollárnak (L$) neveznek. A lakók új tárgyakat, eszközöket készíthetnek, amit később értékesíthetnek, valamint szolgáltatásokat adhatnak el és vehetnek igénybe. A virtuális deviza bármikor átváltható a valós életben is használt amerikai dollárra. Bár a deviza árfolyama általában ingadozik, 2007 február óta viszonylag stabil 266 L$/USD értéket képvisel.
A Second Life egyik legismertebb jellemzője, hogy a lakók és nem a Linden Lab építik fel a játékban szereplő virtuális világot. Ennek egyik legszembetűnőbb megvalósulási formája az avatárok felhasználók által törénő kialakítása.
Az SL-nek saját 3D-s fejlesztőkészlete van az itt szereplő létforma kialakítására, felépítésére, amelyekkel virtuális épületeket, földet, járműveket, berendezési tárgyakat és egyéb szerkezeteket lehet készíteni. Tulajdonképpen e tárgyakkal történő tranzakciók a játék fő mozgatórugói. A lakóknak lehetőségük van különféle gesztusoknak és mozdulatoknak a hozzárendelésére karakterükhöz, így ezzel is jóval életszerűbbnek tűnnek az itt zajló folyamatok. Ezenkívül a felhasználók számos saját grafikai, animációs és hangelemet használhatnak a saját létformájuk és a tulajdonukban lévő eszközök kialakítására. A saját tulajdonban lévő eszközök védelme kiemelt szerepet kapott az SL-ben.
Számos Second Life-lakó igen kreatív. Nagy létszámú virtuális közösség működik művészek és alkotók részére. Ők nemcsak arra használják a Second Life világát, hogy bemutassák műveiket, hanem kifejezzék önmagukat és teret adjanak kreativitásuknak. A Second Life beépített fejlesztőeszköze lehetőséget biztosít egy újfajta művészeti ág kialakulásának, olyan formában, ami sokszor nem lehetséges vagy nehézkes a való világban. A virtuális művészetek megjelenenítésére helyszínt biztosít például a Second Life Louvre virtuális múzeum. A Second Life-ban lehetőség van élő zenei műsorokra is, melyet a lakók tarthatnak meg otthonukban vagy egy virtuális stúdióban. Ehhez a zenei előadáshoz mikrofon, feltöltött audióanyagok és kialakított táncparkettek is rendelkezésre állnak. Ezt nagyon hasznosnak tartom, én is szívesen kipróbálnám, mert elsőként a képzőművészeti egyetemre jelentkeztem grafikus szakra, és azóta is rajzolok. Gondoltam rá, hogy eladom a műveimet, de sajnos elég távol vagyok attól, hogy olyan híres legyek, vagy egyáltalán bárki megvegye. :)
Következő részben említést teszek az oktatás szerepéről a programnak. A Second Life-ban jelen van a világ legrangosabb felsőoktatási intézményeinek képviselete. 2006 végén az oktatási trend megélénkült és nagy konzorcium alakult oktatási célú szigetvilág megvásárlására. Ezt később részekre bontottak, az egyes részeket különböző főiskolák, egyetemek és egyéb oktatási intézmények vettek bérbe. Két meghatározó példa erre az Info szigeten található Edusland I és II, illetve a New Media Konzorcium oktatási területe, mely széles körben mutat be oktatási eszközöket, szolgáltatásokat, érdeklődési helyeket, múzeumot, könyvtárat és planetáriumot. Itt lehetőség nyílik, hogy minél több oktatási jellegű terv valósuljon meg hasonlóan az előbb említett központoknak megfelelően. Ennek eredményeképp főiskolák és egyetemek százai látnak potenciális lehetőséget a Second Life-ban.
Újabban számos oktatási intézmény foglalkozik a Second Life-fal mint távoktatási környezettel. Ezek közül az egyik legfontosabb a brit Open University kezdeményezése két szigeten a metaverzumban, ahol fokozott figyelmet összpontosítanak a távoktatási eszközök fejlesztésére és a diákok támogatására. Úgy gondolom, mindenki számára hasznos lehet ez a program, szívesen használnám én is egyetemi hallgatóként, mint egyfajta tanulási eszköz. Habár nekem vannak kétségeim ezzel a programmal kapcsolatban: a saját laptopomon próbáltam ki ezt a játékot, azonban nem túl sok sikerrel. Sokszor beloggolt, bezárult a program magától és akadozott a felhasználása közben. Azt hiszem, ez csak a laptop hibája, mert nem tud ilyen magas szintű programot futtatni, de mindenképp érdekelne ennek a megoldása.

Végül, de nem utolsó sorban egy olyan dologról írnék, amelyről még nem hallottam/olvastam, de érdekesnek és mindenképp hasznosnak találom. A Teen Second Life 2005 elején jelent meg a 13-17 éves korosztály részére, hogy ne kelljen valótlan adatot szolgáltatniuk, ha részt akarnak venni a Second Life világában. Hasonlóan a főgridhez meghatározott dolgokhoz itt is csak csak szülői hozzájárulással, azaz hitelkártyával lehet hozzáférni. Korábban a Teen Second Life-ban is minden funkció igénybevételéhez szükséges volt a hitelkártya megléte, mostanra azonban – hasonlóan a főgridhez – ebben a világban sem szükséges már. A felhasználóknak csak érvényes SMS-képes mobilelőfizetéssel kell rendelkezniük. Ezt is ajánlani tudom már a mai fiataloknak, habár rengeteg hátránnyal egyaránt rendelkezik. 

Felhasznált források:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése