2013. november 23., szombat

Facebook és Google+ oktatási felhasználása

2013-ra elérkeztünk oda, hogy az oktatásból már nem lehet kizárni az internetet és az IKT-s eszközöket. A diákok nap mint nap használják a világhálót, és egyszerre akár több ismerőssel is folytatnak kommunikációt. Emellett a tanárok bosszúságára (vagy örömére?) előfordul, hogy a tanóra ideje alatt is az internet adta lehetőségek felé fordul a diákok figyelme.
Ezt a fajta érdeklődést lehetne megragadni a tanároknak. A tanórán kívüli foglalkozás nagyban elősegíthetné a tanagyag elmélyítését, és ezzel egy időben a diákok érdeklődését és kíváncsiságát is felkelthetné.
Ebben a bejegyzésben a Facebook és a Google+ felületet szeretném bemutatni az oktatási felhasználásuk szempontjából, majd a bemutatás végén egy rövid összehasonlítással zárom az írásomat.
A Facebook alkalmas lehet különféle iskolai csoportok kialakítására. Például osztályszinten vagy egy tanórához, vagy szakkörhöz kötődően. Mivel ez a diákok körében sűrűn látogatott felület, így nagyobb esély van arra, hogy nem merül a feledés homályába. A tanár ide feltölthetne feladatokat, amiket a diákok otthon is elvégezhetnek. Megoszthatná itt az általa tanított tudományág újdonságait. Itt megjegyezném, hogy nyelvtanulás szempontjából is hasznos lehet, ha a tanár nem csak magyar, hanem angol vagy más idegen nyelvű linket is közzé tesz. Az órai jegyzetet megoszthatják egymással és chat-en is segíthetnek egymásnak a diákok. Bizonyos mértékig a csoporton belüli aktivitás is követhető volna a tanár részéről.
A másik felület a Google+ szolgáltatás. Egy egyszerű gmail fiókot elkészítve, már kapjuk is az üzenetet erről a szolgáltatásról. A profilunkon megadhatunk adatokat, amik alapján az ismerőseink megtalálnak minket, minden adat mellett található egy kis ikon, amin beállíthatjuk, hogy kik láthatják adatainkat. A Google+ szintén csoportok esetén lehet nagyon hasznos. Esetleg a mi óránk példáján kiindulva akár alsóbb és felsőbb évesek együtt szerkeszthetnék a csoport felületet, mint kölcsönös segítségnyújtás vagy mentorálás. Ezen a felületen szintén különféle tartalmakat, jegyzeteket vagy videó bejegyzéseket oszthatnak meg a tagok egymás között.
Mindent összevetve úgy gondolom, hogy mind a két felületnek vannak előnyei és hátrányai. A facebook jó alap lehet, mert biztosak lehetünk a látogatottságban, ennek ellenére azonban egy reklámokkal teletűzdelt felületet kapunk. Továbbá oda kell figyelnünk a csoportbeállításokra is (pl. titkos vagy zárt). Ha több bejegyzés is van egy nap nehéz a keresés a sok új üzenet között. Legvégül pedig meg van rá az esély, hogy egyáltalán nem koncentrálnak a feladatra a diákok, mert sok minden elvonhatja a figyelmüket. Ezzel szembe a Google egy reklámoktól viszonylag mentes felületet kínál, ahova nem kell külön regisztráció ha már rendelkezünk gmail-es fiókkal. Több bejegyzés esetén a tagek segítenek a keresésben. A bejegyzésekre akár e-mailben is reagálhatunk, de a bejegyzés alatt is megtehetjük. A csoportba csak azok vannak akik ténylegesen engedélyt kaptak. Az sem egy utolsó szempont, hogyha órán kivetítésre kerül a csoportfelület elég kényelmetlen helyzet lehet, ha a személyes facebook felületen jelentkezünk be és mindenki láthatja a személyes dolgainkat, ezzel szemben a google csoport csak az adott témáról szól. Személyes tapasztalom pedig szintén a Google+ felé dönti a mérleget, mert azt figyeltem meg hogy a Facebook-on egy örökkévalóság mire feltölt egy nagyobb terjedelmű fájlt, még a google, ezzel viszonylag gyorsan megbirkózik, emellett akár két kattintással és adathordozó nélkül a GoogleDriveból áttehetem a dokumentumokat a csoportfelületre.         

Természetesen a választás lehetősége továbbra is adott, a csoport közös döntése, hogy melyik felületet használja az oktatási célokra.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése