Korunk
játéka a műholdas helymeghatározás?
A
geolokáció olyan mobilos alkalmazások gyűjtőneve, melyekkel telefonunk GPS
vevőjét kihasználva meghatározhatjuk mások számára, hogy hol vagyunk, illetve
ők is meghatározhatják a saját helyüket. Bizonyos alkalmazások pontokat adnak a 'bechekkolásainkért', amiket a későbbiekben beválthatunk adott helyszínek, például éttermek, kávézók által ajánlott kedvezményekre. Lehetőségünk van az adott helyről fényképet
feltölteni, véleményt megosztani a többiekkel, vagy tippeket hagyni a hely
felületén a később odalátogatóknak. Ha bejelentkeztünk egy helyre, látjuk, hogy
kik vannak ott. A kezdőoldalon látjuk, hogy barátaink éppen merre járnak a
nagyvilágban, kivel létesítettek kapcsolatot, vagy milyen helyeket kedvelnek. A
továbbiakban fel fogom sorolni azt a párat, amit talán a legtöbben használnak.
A
Foursquare a fizikai lokáció megosztásán alapuló ismeretségi hálózat, amelyet
2009 márciusában alapítottak. A szolgáltatás ötvözi a gemifikációt a
felhasználó geolokációja alapján történő helyszín ajánlással. Elérhető weben,
mobilweben valamint okostelefonokon egyaránt.
Használatakor a leggyakrabban használt funkció az úgynevezett check-in, mellyel helyszínekrem másként venue-kra jelentkezhetnek be a felhasználók. A checkinekért pontokat ad a rendszer. Bizonyos feltételek teljesülésekor badgekkel jutalmazza a felhasználó tevékenységét. Amennyiben a felhasználó checkinelt a legtöbbször az adott venue-ba, mayor rangot kap a helyszínen. A foursquare minden szabályos checkinért pontot ad. Alapesetben egy check-in, egy pont értékkel bír. Extra pontok járnak a legutóbbi checkintől távol történő checkinért, azonos típusú venue-ra történő, gyakori (heti 2-3 alkalom) checkinért. Jutalompontok járnák neves napokon, különleges eseményeken, pl. Föld napja történő checkinért. A hivatalos kliensek csak a barátok által elért eredményekből állít össze toplistát. A toplistán található egyesített pontszám az elmúlt hatvan napban szerzett pontok összesítése. A foursqaure badgekkel jutalmazz bizonyos tevékenységeket. A badgek megszerzése valamilyen feltételhez kötött, ez a feltétel általában valamilyen check-in tevékenység elvégzése. A megszerezhető badgek egy része fizikális lokációhoz kötött, azaz csak adott helyen, adott országban, adott városban vagy földrajzi egységen szerezhető meg. Más badgek brandekhez kötöttek, ezek megszerzése általában az adott brand követéséhez is kötöttek. 2011 novemberében bevezetésre került a badgek szint számlálója, így egy badge azután is újra megszerezhetővé vált, hogy korább már megszerezte a felhasználó. Az újbóli megszerzések a badgek szintjét növelik. A foursqaure platformján lehetőség van brand oldalak létrehozására. A brand tulajdonosoknak a brand oldal nevében végrehajthatnak foursquare tevékenységeket például check-in, tip adás, fotó feltöltés. A brand oldal által végrehajtott tevékenységekről a brand oldalt követő felhasználók értesülnek, reagálhatnak rá, interakcióba léphetnek a branddel. A foursquare rendszerének legfontosabb eleme a venue. A venue-k olyan fizikailag is létező helyszínek, melyekre a felhasználók checkinelhetnek. A felhasználók tipeket, fotókat csatolhatnak a venue-hoz. Gyakori ajánlás például éttermeknél a hely kedvelt étele, menüje, de jellemző a helyi wifi hálózat jelszavának megosztása is, vagy éppen a helyre jellemző negatív tulajdonságaira történő figyelem felhívás. A foursquare venue-t a fizikális helyszín tulajdonosa magához rendelheti, admin jogot szerezhet, ha sikeresen végrehajtja a claimelési eljárást. A claimelt venue adatai a tulajdonos által szerkeszthetővé válnak, valamint bővebb statisztikai adatokhoz is hozzáférést kap a helyszín tulajdonosa. A venue tulajdonos speciális ajánlatokat kínálhat a foursquare felhasználóknak. Az ajánlatok megszerzéséhez a felhasználóknak valamilyen feltételt kell teljesíteni, általában foursquare-n keresztül. A feltétel lehet például check-in szám elérése, jelenlévő foursquare felhasználók szám, mayor státusz megszerzése.
Használatakor a leggyakrabban használt funkció az úgynevezett check-in, mellyel helyszínekrem másként venue-kra jelentkezhetnek be a felhasználók. A checkinekért pontokat ad a rendszer. Bizonyos feltételek teljesülésekor badgekkel jutalmazza a felhasználó tevékenységét. Amennyiben a felhasználó checkinelt a legtöbbször az adott venue-ba, mayor rangot kap a helyszínen. A foursquare minden szabályos checkinért pontot ad. Alapesetben egy check-in, egy pont értékkel bír. Extra pontok járnak a legutóbbi checkintől távol történő checkinért, azonos típusú venue-ra történő, gyakori (heti 2-3 alkalom) checkinért. Jutalompontok járnák neves napokon, különleges eseményeken, pl. Föld napja történő checkinért. A hivatalos kliensek csak a barátok által elért eredményekből állít össze toplistát. A toplistán található egyesített pontszám az elmúlt hatvan napban szerzett pontok összesítése. A foursqaure badgekkel jutalmazz bizonyos tevékenységeket. A badgek megszerzése valamilyen feltételhez kötött, ez a feltétel általában valamilyen check-in tevékenység elvégzése. A megszerezhető badgek egy része fizikális lokációhoz kötött, azaz csak adott helyen, adott országban, adott városban vagy földrajzi egységen szerezhető meg. Más badgek brandekhez kötöttek, ezek megszerzése általában az adott brand követéséhez is kötöttek. 2011 novemberében bevezetésre került a badgek szint számlálója, így egy badge azután is újra megszerezhetővé vált, hogy korább már megszerezte a felhasználó. Az újbóli megszerzések a badgek szintjét növelik. A foursqaure platformján lehetőség van brand oldalak létrehozására. A brand tulajdonosoknak a brand oldal nevében végrehajthatnak foursquare tevékenységeket például check-in, tip adás, fotó feltöltés. A brand oldal által végrehajtott tevékenységekről a brand oldalt követő felhasználók értesülnek, reagálhatnak rá, interakcióba léphetnek a branddel. A foursquare rendszerének legfontosabb eleme a venue. A venue-k olyan fizikailag is létező helyszínek, melyekre a felhasználók checkinelhetnek. A felhasználók tipeket, fotókat csatolhatnak a venue-hoz. Gyakori ajánlás például éttermeknél a hely kedvelt étele, menüje, de jellemző a helyi wifi hálózat jelszavának megosztása is, vagy éppen a helyre jellemző negatív tulajdonságaira történő figyelem felhívás. A foursquare venue-t a fizikális helyszín tulajdonosa magához rendelheti, admin jogot szerezhet, ha sikeresen végrehajtja a claimelési eljárást. A claimelt venue adatai a tulajdonos által szerkeszthetővé válnak, valamint bővebb statisztikai adatokhoz is hozzáférést kap a helyszín tulajdonosa. A venue tulajdonos speciális ajánlatokat kínálhat a foursquare felhasználóknak. Az ajánlatok megszerzéséhez a felhasználóknak valamilyen feltételt kell teljesíteni, általában foursquare-n keresztül. A feltétel lehet például check-in szám elérése, jelenlévő foursquare felhasználók szám, mayor státusz megszerzése.
Saját
tapasztalatom van benne, mert pár évvel ezelőtt kipróbáltam a bátyám
unsztolására. Egy ideig nagyon sokat versenyeztünk ezzel, de mára már meguntam,
és nem is lenne igazán időm rá sajnos. Azonban úgy gondolom, hogy a mai napig sokan használják ezt szórakozásként, vagy véleménynyilvánítás, érdeklődés céljaként.
A
Google Föld (eredetileg: Google Earth) egy ingyenes számítógépes program. A Föld háromdimenziós modelljére
mértékhelyes műholdképek, légi felvételek és térinformatikai adatok vannak
vetítve. A programban a Föld minden részéről leolvashatók a földrajzi
koordináták, és az adott pont magassága. A felhasználók által kiválasztott,
elkészített és beküldött épületekről 3D modelleket is tartalmaz. Lehetőség van
a Google Föld internetes közösség által beküldött szöveges információk és
fényképek megjelenítésére. A programban
kiválaszthatók a megjelenítendő információk, például: turisztikai vagy más
nevezetességek, közlekedési információk (például utak, vasutak, repülőterek), határok,
üzletek, Wikipédia szócikkek (a Geographic Web menüpont alatt választható -
ahol létezik, ott a magyar szócikk jelenik meg), vallási helyek és vulkánok is.
A felhasználók saját készítésű, valamely helyet vagy
a helyre jellemző tárgyat ábrázoló fényképet a Panoramio.com oldalon tölthetnek
fel.
Én
erről a lehetőségről korábban még nem hallottam, de sokan használják ezt a programot. Az általam beszúrt képek is azt bizonyítják, hogy biztosan érdemes kipróbálni, mert fantasztikus a grafikája. Egyik barátom mesélte egyszer, hogy nézegette aze gyik utcát 3D-ben és észrevette, hogy az egyik képen szereplő motornak nincs eltüntetve a rendszáma, ami állítólag tilos ugyebár, és írt egy e-mailt és kijavították. Ez is azt bizonyítja, hogy bárki által szerkeszthető.
A
Panoramio egy nemzetközi honlap, ahová bárki feltöltheti digitális fotóit és
pozicionálhatja azokat a Google Maps-en. A feltöltés után körülbelül 10 nap
elteltével jelennek meg a fényképek a Google Földön. A Panoramión lehetőség van hozzászólásokat írni a
feltöltött képekhez. Létezik egy fórum is a honlapon, ahol meg lehet vitatni az
esetleges problémákat (nagy számmal regisztráltak magyar felhasználók is, a
fórum is fut magyar nyelven). A feltöltött fotókat címkékkel lehet
rendszerezni. Keresni hely és címke szerint lehet. A fotókat látogatottság,
hozzászólások száma szerint rangsorolják. A feltöltött képek fotóinformációját
is meg lehet tekinteni. A szolgáltatás előnye, hogy nem kicsinyíti vagy
tömöríti le a képeket, azok eredeti felbontásban is megtekinthetők. Havonta
versenyeket rendeznek, ahová 5 fotót lehet nevezni 4 kategóriában. A hónap
végén összesen 28 nyertes születik. Ezt nem volt alkalmam még kipróbálni, de mivel a leggyakrabban használt web 2.0-s eszközöket soroltam fel, ezért azt gondolhatjuk, hogy ha én nem is, sokan mások használják a világon.
A
geocaching egy szabadidős tevékenység, természetbarát hobbi, játék, mely a
kincskeresés ősi szenvedélyére alapozva egyesíti a modern technikát (GPS,
Internet) a természetjárással, a turizmussal és az ismeretterjesztéssel. A
geocaching 2000. május 3-án indult el. A játékot ma már a világ számos
országában művelik. Magyarországon 2001. június 24-én helyezték el az első
ládát; számuk 2013. augusztus 1-jén elérte a 3600-at. A geocaching játékban már kellő jártassággal rendelkező
személyek egy valamilyen szempontból (földrajzi, történelmi, kulturális stb.)
érdekesnek tartott helyszínen, vagy annak közelében elrejtenek egy ládát (ez a
geoláda), melynek helyét GPS vevőkészülék segítségével bemérik, majd a
koordinátáit - a helyszín leírásával együtt - közzéteszik a játék internetes
honlapján. A játék többi résztvevője a koordináták alapján ezt a rejtekhelyet
keresi meg, feljegyzi a ládában található jelszót, amelynek segítségével
rögzítheti a megtalálás tényét a honlapon. A bejelentkezéskor mindenki
közkinccsé teheti a keresés közben szerzett személyes tapasztalatait, valamint
a helyszínnel kapcsolatos ismereteit, és az ott készített fotóit is; ezáltal a
honlap az évek során egy hatalmas, több ezer ember által szerkesztett,
folyamatosan bővülő online útikönyvvé válik, ahol érdekességek sokasága lelhető
fel a föld természeti és kulturális értékeiről. A
játékban mindenki részt vehet, aki a szabályzatban foglaltakat elfogadja, és
önmagára nézve kötelezőnek tartja. A játékból való kizárás egyetlen oka a
szabályzat szándékos megsértése lehet. Különböző ládatípusok vannak:
hagyományos, virtuális, multi, mozgó, esemény.
Remélem
felkeltette az érdeklődését mindenkinek, aki olvasta, mert én is kipróbáltam nem olyan régen és
fantasztikus, hogy mennyire le tudja kötni az embert.
Úgy
vélem, korunk egyik legizgalmasabb “szolgáltatása” a műholdas helymeghatározás.
Bármilyen furcsa, de ingyenes szolgáltatás segítségével megkönnyíthetjük és
szórakoztatóbbá tehetjük életünket. Ajánlom mindenkinek ezt a fajta
szórakozást!
Felhasznált források:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Foursquare
http://hu.wikipedia.org/wiki/Geocaching
http://hu.wikipedia.org/wiki/Google_Earth
http://hu.wikipedia.org/wiki/Panoramio
Felhasznált források:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Foursquare
http://hu.wikipedia.org/wiki/Geocaching
http://hu.wikipedia.org/wiki/Google_Earth
http://hu.wikipedia.org/wiki/Panoramio






Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése