A digitális állampolgárság kompetenciái
Ahogyan egy hagyományos értelemben vett társadalomban, úgy a
digitális társadalomban is meghatározott állampolgári jogok, kötelezettségek,
elvárt és ajánlott viselkedésformák érvényesülnek. A hangsúly a technológia
használatának elsajátításán van, de hiányzik a viselkedési normák, a helyes
utak megtalálása, a tudatos használat. Az Európai Unió és a hazai stratégiák és
dokumentumok is főként az írástudást, mint a technológia használatának
képességét értették a kifejezésen. Mike Ribble kilenc kategóriát határozott
meg, amelyek a digitális állampolgárság elemeit képezik. (Takács, 2013) Nem
egyszerű dolog saját képességinket párhuzamba vonni a digitális állampolgárság
kompetenciáival, de én most megpróbálkozom vele.
Az első pont a digitális hozzáférés, amely a digitális
technológiákhoz való hozzáférést jelenti. Azt hiszem részemről nincs ezzel
semmilyen probléma, több technológiai eszköz és eszközhasználat-képesség
birtokában állok. Vegyük például az okostelefont, az Ipad-ot vagy akár csak
egyszerűen a számítógépeket.
A második pont a digitális kereskedelem, vagyis az
elektronikus vásárlást és eladást. Sajnos ebben nem vagyok profi szinten (kevés
online vásárlási felületet ismerek, és csak magyar oldalakat), mert egyébként
rendkívül hasznos. Az átlagosnál kevesebbet vásárolok az interneten, illetve
csak nagyon ritkán adok el saját árukat. Legtöbbször a vatera.hu online piacteret
használom.
A következő tényező a digitális kommunikáció, elektronikus
információcsere. Talán ez a legfejlettebb kompetenciám a 9 közül. Napi szinten
hasznosítom a tudásomat, e-mail írására, chat használatára, internet alapú
telefonbeszélgetésre, videohívásra, hivatalos és személyes kommunikációra.
A negyedik állampolgári kompetencia a digitális írástudás,
vagyis az alkalmazások ismerete, és technológia használata. Ezen a téren úgy
gondolom, hogy állandóan fejlődni kell, ahogyan a technológia is fejlődik,
illetve szerintem sosem lehetünk a digitális írástudás teljes birtokában. Bár
digitális bennszülöttnek számítok életkorom alapján, mégsem vagyok olyan
fejlett a technológiai ismeretek terén, mint az átlagos, vagy inkább az elvárt.
Digitális etikett ismerete és betartása a következő. Kényes
kérdés a magánélet kezelése a digitális világban. Nem elég létrehozni az ilyen
irányú szabályokat, azokat meg is kell ismerni és ismertetni. Véleményem
szerint, aki a hagyományos értelemben vett társadalmi etikettet ismeri és be
tudja tartani, annak egyértelmű a digitális világ etikettje is, így hát úgy
gondolom, hogy tisztában vagyok azzal, hogy mit illik és mit nem, illetve hogy
mit szabad és mit tilos. Azért is fontos ezeket betartani, mert nekünk ugyan
úgy okozhatnak kellemetlenséget azok, akik nem tartják be az etikettet.
Digitális jogszabályok
ismerete és betartása azt jelenti, hogy digitális törvények foglalkoznak a
digitális világ jogszabályaival. Például: lopás, digitális bűnözés, stb. ellen
hozott jogszabályok ezek. Ezek úgy gondolom, hogy már nem olyannyira
egyértelműek mint az etikett, azt hiszem, ezen a téren bővíteni kellene még
ismereteimet, mert szerintem nem ismerek minden jogszabályt, csak
körvonalakban, ami a morális gondolkozásom alkot.
A következő a digitális kötelezettség és felelősség, a
felhasználói jogok megvédése. Ezen a téren talán még többet kéne fejlődnöm,
jobban utána kéne járnom, ugyanis saját felelősségemre jobban kéne védeni
adataimat, jobban kellene védenem felhasználói jogaimat.
A következő, egy nagyon kritikus pont véleményem szerint, a
digitális egészség és közérzet, másképp a testi és lelki közérzet a digitális
technológia világában. Az internet és a számítógép használatának sok
mellékhatása és kockázata lehet, amire jobban oda kell figyelnie az embereknek,
mert addig elhanyagolják, amíg nem lépnek fel komolyabb problémák. Igyekeznünk
nem csak saját, de mások testi és lelki közérzetére, aki a közelünkben van.
Az utolsó kompetencia a digitális biztonság, egy szóval
információvédelem. Erre sem fektetek elég figyelmet saját belátásom szerint. Sok
helyen azért nem figyelek rá eléggé, mert nem vagyok tisztában a lehetséges
veszélyekkel, sok helyen azért, mert nem tudom hogyan lehet adataimat
biztonságosabban kezelni. Úgy gondolom, hogy a felhasználóknak jobban meg
kellene mutatni, tanítani azt, hogy biztonságban legyenek adataikat tekintve.
Az elemek viselkedési módot tükröznek, amelyek a tudatos
felhasználót jellemzik. Az egyén produktívvá és felelős állampolgárrá akkor tud
válni, ha elsajátítja a digitális állampolgárság kompetenciarendszerét. Az
oktatóknak segíteniük kell megérteni a digitális technológiát, hogy tudatos
felhasználókká válhassanak a hallgatók. Azonban az oktatóknak is tudatában kell
lenniük, hogy ők maguk is a digitális társadalom részei, ahogyan a tanulóik,
így példával kell előjárniuk (Ribble, 2011).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése