Mik is az internet
veszélyei?
Rengeteg
tévképzettel találkozunk az internettel kapcsolatban, amiket sokan szívesen
hangoztatnak arra hivatkozva, hogy olvasták valahol, vagy hallottak róla. Ez
persze nem egyéb, mint félelem az ismeretlentől. Sokszor tapasztalhattuk már,
hogy általában az emberek az ismeretlentől való félelmet azzal leplezik, hogy
hangoztatják "az ismeretlen" negatívumait, és olyan történeteket
kreálnak, amivel meggyőzik magukat, és rosszabb esetben társaikat is egy adott
dolog rosszaságáról.
Az internet fejlődésének első szakaszában felerősödött egy olyan vélemény, miszerint a számítógép elhomályosítja elménket, tökreteszi mentális és biológiai egészségünket, és magányossá teszi az embereket, mivel elszigetel embertársainktól.
"Úgy tűnik, hogy a negatív jelenségek a technikai korlátok miatt alakultak ki, és a mostani gátlástalan szabadság mutatja meg az internet valódi erejét – nem összekapcsolt számítógépek és halott információk, hanem élő emberek és az őket érdeklő tudáselemek hatalmas, innovatív, dinamikus hálózatáról van szó." (Rab, 2007)
Az internet fejlődésének első szakaszában felerősödött egy olyan vélemény, miszerint a számítógép elhomályosítja elménket, tökreteszi mentális és biológiai egészségünket, és magányossá teszi az embereket, mivel elszigetel embertársainktól.
"Úgy tűnik, hogy a negatív jelenségek a technikai korlátok miatt alakultak ki, és a mostani gátlástalan szabadság mutatja meg az internet valódi erejét – nem összekapcsolt számítógépek és halott információk, hanem élő emberek és az őket érdeklő tudáselemek hatalmas, innovatív, dinamikus hálózatáról van szó." (Rab, 2007)
Manapság is
találkozunk olyan nézetekkel, amik elítélik, rosszallják az internet
használatának személytelen kapcsolatokra épített minőségét; ezek általában a
közösségi oldalak elterjedésével kialakuló virtuális kapcsolatok születésével
jöttek létre. A különbség azonban a régi és az új vélemények között, hogy ma
inkább az internettől, illetve a web 2.0 alkalmazásoktól félünk, míg régen
csupán magától a technikai robbanástól, mint jelenségtől.
Amit sokan
nem tudnak, az az, hogy csak akkor lenne értelme félnünk ezektől, ha
értelmetlenül, ész nélkül használnánk. Azonban az internet ésszerű használata
rengeteg pozitívumot hordoz magában, kezdve bizonyos képességek fejlesztésétől
a digitális nemzedék érdeklődésének fenntartásáig a tanórákon.
Azonban
vannak megoldások azokra a problémákra, amikkel találkozhatunk internetezéseink
során. Ezek a problémák általában az adtabiztonsággal kapcsolatosak, ám ezek
ellen rengeteg dolgot tehetünk, kezdve a biztonságos jelszavaktól, a közösségi
oldalakon az ismerősök megválogatásától, a spamek kiszűréséig, illetve a vírusirtók
alkalmazásáig.
Ma elég divatos fogalommá vált az a kifejezés, hogy internetfüggőség. Rengetegen használják ezt a kifejezést anélkül, hogy igazán tudnák, mit is jelent valójában. Hát most itt a lehetőség, hogy áttekintsd, mit is használsz nap, mint nap!
Ma elég divatos fogalommá vált az a kifejezés, hogy internetfüggőség. Rengetegen használják ezt a kifejezést anélkül, hogy igazán tudnák, mit is jelent valójában. Hát most itt a lehetőség, hogy áttekintsd, mit is használsz nap, mint nap!
Kimberly S.
Young – internetfüggő vagy, ha a következő 8 tünetből 5 igaz rád:
1. Internettel való intenzív
foglalkozás
2. Ugyanakkora öröm eléréséhez egyre
megnövekedett idejű online jelenlét (tolerancia) szükséges
3. Ismételt erőfeszítés az internethasználat
csökkentésére vagy abbahagyására
4. Idegesség, depresszió vagy hangulati
labilitás, ha korlátozzák az internetezést
5. Az eltervezettnél hosszabb online
időtöltés
6. Az internethasználat miatti munka-
vagy kapcsolati károsodás
7. Hazudozás másoknak arról, hogy
valójában mennyi időt töltesz az interneten
8. Internethasználat hangulatszabályozás
céljából
Emellett egy másik téma is igen divatossá vált,
ez pedig az oktatás és tanítás válsága. Ebben nagy szerepe van az internetnek,
hiszen sok tanár arról számol be, hogy a gyerekek az órán ahelyett, hogy
figyelnének, és részt vennének, inkább chatelnek, illetve játszanak az
okostelefonjaikon. Ez a probléma szinte ma már minden iskolában jelen van, de
ennek abszolút van megoldása. A legvalószínűbb probléma, hogy a tanár nem teszi
elég érdekessé az órát, amivel aztán eléri, hogy a gyerekek mással tudjanak
foglalkozni. Erre könnyű a megoldás: tegye minél interaktívabbá és
érdekfeszítőbbé a tanórát! Ám könnyű ezt kijelenteni, a megvalósítás annál
nehezebb, hiszen a mai magyar közoktatás nem tesz lehetővé ilyen feltételeket.
Vagyis a tökéletes megoldás mindenképpen az oktatás felépítésének és tanítási
módszereinek megváltoztatása. Azonban amíg ez nem jön létre, a tanár egyénileg
is tehet valamit a technika beemeléséért az órába. Rendkívül sok lehetőség
rejlik az internet világában, ami biztosan elősegítené a tanulók bevonását az
iskolai tevékenységekbe.
Tehát, az internet semmiképpen nem egy olyan dolog,
eszköz, amiben minél több negatívumot, hátrányos forrást, veszélyek tömkelegét
kellene meglátnunk, hanem inkább ki kéne használnunk, hatékonyan, hasznosan,
amivel mindenki jól jár!
Forrás:
http://bit.ly/18WuaMz
http://bit.ly/19EkW1P
http://bit.ly/19EkW1P
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése