Miért hasznos a blogírás a pedagógusok körében?
Először
is térjünk rá, mit is jelent pontosan a 'blog' fogalma. A blog, avagy
webnapló egy olyan interaktív honlap, amely periodikusan újabb és újabb
bejegyzésekkel bővül, létrehozója pedig egy személy, vagy egy közösség.
Léteznek különböző fajtái, pl. tanárblog, edublog, gyermekblog.
Egyre népszerűbb és elterjedtebb manapság a világon, a pedagógusok körében.
Mire jó egy blog? Ezt több oldalról is szeretném megközelíteni.
Először
is a pedagógusok rengeteget tudnak ezzel segíteni tanítványaiknak.
Készíthetnek vázlatot, lerövidíthetik a tananyagot, rendszerezhetik a
tanulnivalót.
Gondoljunk bele, hogy az interneten mennyi téves
információ található, ami által hibásan sajátítjuk el az adott témáról,
fogalomról való tudást. Ennek érdekében is hasznos, ha egy szakember,
egy hozzáértő pedagógus elkezd blogolni.
Másodszor megoszthatnak
tanítványaikkal, valamint kollégáikkal különböző tapasztalatokat,
nézeteket, véleményeket, amiből sokat tanulhatnak az olvasók.
Fontos
megemlítenem, hogy a mai digitális világban a diákok sokkal több időt
töltenek internetezéssel, mint tanulással. Lehet, hogy sokkal jobban
lehetne őket motiválni, ha pl. a tananyagot az interneten,
blogbejegyzésen keresztül tudná elsajátítani. Sokkal érdekesebb,
kreatívabb lehet. A blogokba beleilleszthetünk különböző képeket,
videókat, ábrákat, amik hatékonyabbá tehetik a tanulást.
A pedagógusok különböző programokról, konferenciákról is írhatnak egymásnak, így szélesebb körben tud terjedni az információ.
Lehetőség
van arra is, hogy pl. külföldi mintákról írjanak a pedagógusok
tapasztalatokat, jellemzőket. Ez segíthet az oktatás fejlődésében.
Megoszthatnak
egymással különböző speciális eseteket, történeteket, amiből
tanulságokat tudnak levonni mind a pedagógus társak, mind a diákok.
A
pedagógusok példát mutathatnak a tanítványaiknak azzal, hogy látják,
hogy ennyi plusz munkát és energiát fektetnek a munkájukba. Ez a fajta
hozzáállás javíthat az övékén is.
Különböző kreatív módszereket is feltárhatnak az olvasók elé pl. tanulási módszerekkel kapcsolatban.
Könnyebben
és hatékonyabban tanulhatnak, ha a pedagógus frappáns és érdekes
megfogalmazásban mutatja be a tananyagot, pl. belefűz sok érdekességet
az adott témával kapcsolatban.
Véleményem szerint, ha nem kötelező a blogon megosztott anyag, akkor a diákok érdeklődőbbek, felkeltheti a kíváncsiságot.
A
fogalmazás legyen hétköznapi, érthető, értsen a diákok nyelvén. Ha tele
van régies, valamit szakszavakkal nem fog nekik tetszeni.
A
blogokhoz hozzá lehet szólni, így tudnak a diákok kérdezősködni, ha
valamit nem értenek. ez nagyon fontos, ahhoz, hogy sikeres legyen a
tananyag elsajátítása.
A tanár közelebb, személyesebb kapcsolatot
is kialakíthat a tanítványaival. Jobban megismerheti a diákok saját
képességeit, nézeteit. Ha érzi a diák a tiszteletet, valamint az
egyenrangú viszonyt, sokkal motiváltabb lesz a tanulás felé.
Nem kell, hogy egy időben egy térben legyek, ez kényelmesebb, rugalmasabb megoldást eredményez.
Mesélhet
és írhat, olyan információkról is, amiben egyszerűen nincs idő és
lehetőség az iskolában, pedig nagyon érdekes lenne a diákok számára.
Sajnos
még nem nagy arányban használják a pedagógusok a blogbejegyzéseket,
mivel sokan irtóznak a mai fejlett, modern technológiától. Úgy érzik,
nem képesek haladni az új generációkkal, maradnak a megszokott, régi
módszereiknél.
Szerintem viszont nagyon fontos lenne,
hogy egyre több pedagógus kezdjen el blogolni, nagyon hasznos lenne az
oktatás fejlesztéséért, a diákok érdekeiért. Remélem egyre népszerűbbé
válik és Önt is megtudtam győzni ez ügy fontosságáról!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése