2013. december 13., péntek

Miért hasznos a blogírás a pedagógusok körében?

Először is térjünk rá, mit is jelent pontosan a 'blog' fogalma. A blog, avagy webnapló egy olyan interaktív honlap, amely periodikusan újabb és újabb bejegyzésekkel bővül, létrehozója pedig egy személy, vagy egy közösség. Léteznek különböző fajtái, pl. tanárblog, edublog, gyermekblog.
Egyre népszerűbb és elterjedtebb manapság a világon, a pedagógusok körében.

Mire jó egy blog? Ezt több oldalról is szeretném megközelíteni. 
 Először is a pedagógusok rengeteget tudnak ezzel segíteni tanítványaiknak. Készíthetnek vázlatot, lerövidíthetik a tananyagot, rendszerezhetik a tanulnivalót.
Gondoljunk bele, hogy az interneten mennyi téves információ található, ami által hibásan sajátítjuk el az adott témáról, fogalomról való tudást. Ennek érdekében is hasznos, ha egy szakember, egy hozzáértő pedagógus elkezd blogolni.
Másodszor megoszthatnak tanítványaikkal, valamint kollégáikkal különböző tapasztalatokat, nézeteket, véleményeket, amiből sokat tanulhatnak az olvasók.
 Fontos megemlítenem, hogy a mai digitális világban a diákok sokkal több időt töltenek internetezéssel, mint tanulással. Lehet, hogy sokkal jobban lehetne őket motiválni,  ha pl. a tananyagot az interneten, blogbejegyzésen keresztül tudná elsajátítani. Sokkal érdekesebb, kreatívabb lehet. A blogokba beleilleszthetünk különböző képeket, videókat, ábrákat, amik hatékonyabbá tehetik a tanulást.
A pedagógusok különböző programokról, konferenciákról is írhatnak egymásnak, így szélesebb körben tud terjedni az információ.
Lehetőség van arra is, hogy pl. külföldi mintákról írjanak a pedagógusok tapasztalatokat, jellemzőket. Ez segíthet az oktatás fejlődésében.
Megoszthatnak egymással különböző speciális eseteket, történeteket, amiből tanulságokat tudnak levonni mind a pedagógus társak, mind a diákok.
A pedagógusok példát mutathatnak a tanítványaiknak azzal, hogy látják, hogy ennyi plusz munkát és energiát fektetnek a munkájukba. Ez a fajta hozzáállás javíthat az övékén is.
Különböző kreatív módszereket is feltárhatnak az olvasók elé pl. tanulási módszerekkel kapcsolatban.
Könnyebben és hatékonyabban tanulhatnak, ha a pedagógus frappáns és érdekes megfogalmazásban mutatja be a tananyagot, pl. belefűz sok érdekességet az adott témával kapcsolatban.
Véleményem szerint, ha nem kötelező a blogon megosztott anyag, akkor a diákok érdeklődőbbek, felkeltheti a kíváncsiságot.
A fogalmazás legyen hétköznapi, érthető, értsen a diákok nyelvén. Ha tele van régies, valamit szakszavakkal nem fog nekik tetszeni.
A blogokhoz hozzá lehet szólni, így tudnak a diákok kérdezősködni, ha valamit nem értenek. ez nagyon fontos, ahhoz, hogy sikeres legyen a tananyag elsajátítása.
A tanár közelebb, személyesebb kapcsolatot is kialakíthat a tanítványaival. Jobban megismerheti a diákok saját képességeit, nézeteit. Ha érzi a diák a tiszteletet, valamint az egyenrangú viszonyt, sokkal motiváltabb lesz a tanulás felé.
Nem kell, hogy egy időben egy térben legyek, ez kényelmesebb, rugalmasabb megoldást eredményez.
Mesélhet és írhat, olyan információkról is, amiben egyszerűen nincs idő és lehetőség az iskolában, pedig nagyon érdekes lenne a diákok számára.

Sajnos még nem nagy arányban használják a pedagógusok a blogbejegyzéseket, mivel sokan irtóznak a mai fejlett, modern technológiától. Úgy érzik, nem képesek haladni az új generációkkal, maradnak a megszokott, régi módszereiknél.

Szerintem viszont nagyon fontos lenne, hogy egyre több pedagógus kezdjen el blogolni, nagyon hasznos lenne az oktatás fejlesztéséért, a diákok érdekeiért. Remélem egyre népszerűbbé válik és Önt is megtudtam győzni ez ügy fontosságáról!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése