2013. október 15., kedd



Miért jó blogot írni

A mai fiatalok többsége rengeteg időt tölt a számítógép előtt, így könnyedén feltételezhetnénk azt, hogy mindent tudnak az internet adta lehetőségekről. De vajon tényleg így van?
Egyre több helyen találkozhatunk olyan weboldalakkal, ahol saját élményeinket oszthatjuk meg másokkal. Az emberek szeretik mások számára is elérhetővé tenni véleményüket, gondolataikat. A napló írása már évszázadok óta ismert. Ennek továbbfejlesztett változata hódította meg a világot az elmúlt években: a blog. Maga a blog egy önkifejező eszköz, ami nem feltétlenül személyes, de kommunikációs eszközként funkcionál. Blogot bárki készíthet, amelyet mindenki a saját érdeklődésének megfelelő tartalommal tölthet fel. Szerzője aktívan tevékenykedik, hiszen folyamatosan új ismeretekkel, gondolatokkal bővíti azt.
Egyre több teret hódítanak meg, nemcsak a fiatalok körében. Természetesen meghódította a diákokat s a tanárokat egyaránt. A jó tanár élete végéig nevel s tanít. Arra szánják idejüket, hogy ismereteiket átadják a fiatalabb generáció számára, akik majd szintén tovább adhatják azt, tehát valami maradandód hozzanak létre, valamit, ami tovább él. A tanároknak nyitottnak kell lenniük diákjaik felé. Segíteni, ösztönözni, motiválni kell őket. A blog használatával hozzájárulhatnak ahhoz, hogy színesebb, érdekesebb módon adják át az ismereteiket. A tankönyvek világa helyett, egy új, modernebb oktatást alakíthatnak ki, amivel a diákok érdeklődését is jobban felkelthetik, esetleg meg is szerettethetik az adott tárgyat. Fontos azonban azt leszögeznünk, hogy egy diákot sem kényszeríthetnek arra, hogy blogot írjon. Nem tehetik kötelezővé a tanulók számára. A „kötelező” szó gyakran csak elijeszti őket a  használatától. A jó tanár szemléletesen mutatja be az ismereteknek az összefüggéseit, miközben együttműködik a tanítványaival. Közvetlenebb, személyesebb oktatás megy végbe, ami a diákokat is lelkesítheti. Nem a monoton, szigorú tanmenethez vannak kötve, ami olykor frusztrálhatja is őket. A tanárok saját ábrák, magyarázatok segítségével segítheti a diákok munkáját. Nem ritka a videoblogoknak az alkalmazása sem. Ezáltal még interaktívabbá lehet tenni egy órát. A tanár be is tudja mutatni az adott tananyagot, s így a tanulóknak is könnyebb a feladatra reagálniuk.
Természetesen a blogok sikerességéhez mindkét oldalról aktív működésre van szükség. A diákok is megoszthatják egymással jegyzeteiket, véleményüket, gondolataikat. Nem csak az oktatásban, hanem bármilyen témában írhatnak bejegyzéseket. Lehet az hobbi, szórakozás, bármi.
Sokan elgondolkodhatnak azon, hogy vajon miért is van erre szükség? Miért is osztják meg egymással a diákok a jegyzeteiket? Hiszen nem egységes oktatásban vesznek részt?  Ha a kérdést végiggondoljuk, akkor vissza is lehet tekinteni saját diákéveinkre. Mindenki volt diák, tele papírokkal, feladatokkal. Diákként azt gondolom, hogy mindenkinek jól jön néha egy kis segítség, mikor már teljesen elveszettnek érezzük magunkat. Sokszor egy diák „látásmódja” sokkal jobban megfelel egy másik diáknak, mint egy tanáré, így könnyebb is lesz az adott feladatot elsajátítani. Ezáltal mindkét fél sokat tanulhat a másiktól. Segítheti, kiegészítheti sőt hozzá is szólhat az adott jegyzethez.
A blogok tehát szép lassan a mindennapjaink részévé válnak. Olyan közösségek alakulhatnak ki, amelyeket az azonos érdeklődés révén még inkább összetartanak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése