Vigyázz, kész...Blog!
Sokan
azt gondolják, hogy a fiatalok mindent tudnak az internet adta lehetőségekről,
mert a fél életüket a képernyő előtt töltik vagy szabadidejükben a telefonba
vannak mélyülve. Ez persze téves nézet, attól hogy sok időt töltünk az
interneten, nem fogjuk megismerni a lehetőségeket, mert a facebook (vagy egyéb
ismerkedésre és kapcsolattartásra használt felület) csak az internet egy apró
szelete.
Az
iskolában töltött idő, de ha ezt lecsökkentjük, akkor a 45 perces óra is soknak
bizonyulhat, pedig egy kis csoportmunkával és némi otthoni ráfordítással
érdekesebbé lehetne tenni. A tanár vezetésével a diákok létrehozhatnának egy
blogot, amit a tanórák egyhangú anyagába beépítenének. Rendszeresen
használnának és frissítenének.
A
tanárok részéről kicsit nagyobb ráfordítás szükséges, mivel a blog létrehozása
után megeshet, hogy a diákokat kicsit motiválni kell. Itt fontosnak érzem
megjegyezni, hogy semmiféleképpen nem szabad, hogy kötelezzük a diákot, mert
ami kötelező az a gyerek szemszögéből gyakran terhet jelent, el kell érnünk,
hogy érdekelje és szórakoztassa a feladat.
A
tanár is volt egyszer diák, neki is végeznie kellett különféle kutatásokat és
megvolt a maga érdeklődési területe, ami sok esetben összekapcsolódik az általa
tanított tantárggyal. A kutatások közben gyakran találkozunk mi is izgalmas vagy
érdekes esetekkel vagy példákkal, amik nem feltétlenül szerepelnek az
iskolákban használt tankönyvekben. Az ilyen kis érdekességeket megoszthatná a
tanár a diákokkal, amellett hogy érdekesebbé teszi az órát a tananyag megértésében
is szerepet játszhatnak. Vannak olyan tanárok is, akik saját ábrákon
magyarázzák el az összefüggéseket, a blogon pedig a diákok számára is könnyen
elérhetővé válhatnának, ha a tanár megosztaná velük. Továbbá a tanárok
tanulásmódszertannal kapcsolatos írásokat is közölhetnének, amivel a
diákjaiknak segítenek a tanulásban.
Természetesen
nemcsak a tanárnak kell bejegyzéseket írni, hanem a diákokat is be kell vonni a
munkába. A diákok rendkívül sokszínűek és különféle érdeklődési körük van, de
pont ez lehetne a blog szempontjából a megfelelő mozgatórugó. Ha például az
egyik diák érdekelt a számítógépes játékokban és esetleg stratégiai játékokkal
is játszik, felveheti a játékot, ami mondjuk, egy csatát dolgoz fel és
feltöltheti a blogra, amit később az órán visszanézhetnek, és közösen
megbeszélik. A tanár ezt úgy is felhasználhatja például, hogy az egyes
képkockákon szemlélteti a harci öltözeteket. Ezt egyre biztonságosabban
megteheti, mert a mai videojáték fejlesztők igyekeznek a lehető leghitelesebben
visszaadni a képi világot.
A
diákok megoszthatják olvasmányélményeiket, írhatnak az őket érdeklő
kultúrákról, de segíthetnek egymásnak az idegen nyelvek elsajátításában.
Az
is elképzelhető hogy egy adott témában keresnek egy filmet, amit az órán megnéznek,
és később megvitatnak, ez is egy jó módja annak, hogy felbontsuk a szokásos
órai kereteket.
Ezek
persze nem feltétlenül motiválják a diákokat, de az iskola tanári
kezdeményezésre tarthatna témanapokat, ahol a legjobb blogokat bemutatják és a
nyertesek valamilyen jutalomban részesülnek. Ez lehet egy szabadnap, vagy egy
osztályprogramra szánt iskolán kívül tölthető nap.
A
blog vezetésének van egy másik előnye is, a diákok miközben kibontakozhatnak az
internetes felületen, aközben folyamatosan gyűjtögetik az érettségihez
felhasználható anyagokat, forrásokat, így nem az utolsó hetekben kell több
oldalnyi írott anyagot digitalizálni. Ha már érettségi, akkor természetesen a
jegyzeteiket is feltöltheti, így elérhető lesz mindenki számára.
Most
gondolhatják az olvasók, hogy az a diák, aki végigaludta az órát miért kapja
meg ingyen a jegyzetet, de az önzőséget félretéve láthatjuk az ebben rejlő
lehetőségeket is. Velem is előfordult a középiskolás éveimben, hogy bármennyire
is figyeltem és próbáltam a lehető legtöbb dolgot lejegyzetelni természetesen
kimaradtak bizonyos dolgok. Ha feltöltöttük a jegyzetet, akkor adott a
lehetőség arra, hogy az osztálytársak hozzászólnak és kiegészítik a leírtakat
vagy figyelmeztetnek, ha valamit rosszul írtunk le.
Azáltal,
hogy az osztályközösség nem csak az iskola falain belül alkot egy egészet,
hanem ezt kiterjesszük az internetre, egy blog formájában a diákok egymást is tudják,
fejleszti, motiválni és előbb vagy utóbb nem egy plusz feladatot fog jelenteni
a blogolás, hanem a rutin része lesz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése