2013. október 8., kedd

Vigyázz, kész...Blog!

Sokan azt gondolják, hogy a fiatalok mindent tudnak az internet adta lehetőségekről, mert a fél életüket a képernyő előtt töltik vagy szabadidejükben a telefonba vannak mélyülve. Ez persze téves nézet, attól hogy sok időt töltünk az interneten, nem fogjuk megismerni a lehetőségeket, mert a facebook (vagy egyéb ismerkedésre és kapcsolattartásra használt felület) csak az internet egy apró szelete.

Az iskolában töltött idő, de ha ezt lecsökkentjük, akkor a 45 perces óra is soknak bizonyulhat, pedig egy kis csoportmunkával és némi otthoni ráfordítással érdekesebbé lehetne tenni. A tanár vezetésével a diákok létrehozhatnának egy blogot, amit a tanórák egyhangú anyagába beépítenének. Rendszeresen használnának és frissítenének.

A tanárok részéről kicsit nagyobb ráfordítás szükséges, mivel a blog létrehozása után megeshet, hogy a diákokat kicsit motiválni kell. Itt fontosnak érzem megjegyezni, hogy semmiféleképpen nem szabad, hogy kötelezzük a diákot, mert ami kötelező az a gyerek szemszögéből gyakran terhet jelent, el kell érnünk, hogy érdekelje és szórakoztassa a feladat.

A tanár is volt egyszer diák, neki is végeznie kellett különféle kutatásokat és megvolt a maga érdeklődési területe, ami sok esetben összekapcsolódik az általa tanított tantárggyal. A kutatások közben gyakran találkozunk mi is izgalmas vagy érdekes esetekkel vagy példákkal, amik nem feltétlenül szerepelnek az iskolákban használt tankönyvekben. Az ilyen kis érdekességeket megoszthatná a tanár a diákokkal, amellett hogy érdekesebbé teszi az órát a tananyag megértésében is szerepet játszhatnak. Vannak olyan tanárok is, akik saját ábrákon magyarázzák el az összefüggéseket, a blogon pedig a diákok számára is könnyen elérhetővé válhatnának, ha a tanár megosztaná velük. Továbbá a tanárok tanulásmódszertannal kapcsolatos írásokat is közölhetnének, amivel a diákjaiknak segítenek a tanulásban.

Természetesen nemcsak a tanárnak kell bejegyzéseket írni, hanem a diákokat is be kell vonni a munkába. A diákok rendkívül sokszínűek és különféle érdeklődési körük van, de pont ez lehetne a blog szempontjából a megfelelő mozgatórugó. Ha például az egyik diák érdekelt a számítógépes játékokban és esetleg stratégiai játékokkal is játszik, felveheti a játékot, ami mondjuk, egy csatát dolgoz fel és feltöltheti a blogra, amit később az órán visszanézhetnek, és közösen megbeszélik. A tanár ezt úgy is felhasználhatja például, hogy az egyes képkockákon szemlélteti a harci öltözeteket. Ezt egyre biztonságosabban megteheti, mert a mai videojáték fejlesztők igyekeznek a lehető leghitelesebben visszaadni a képi világot.

A diákok megoszthatják olvasmányélményeiket, írhatnak az őket érdeklő kultúrákról, de segíthetnek egymásnak az idegen nyelvek elsajátításában.

Az is elképzelhető hogy egy adott témában keresnek egy filmet, amit az órán megnéznek, és később megvitatnak, ez is egy jó módja annak, hogy felbontsuk a szokásos órai kereteket.
Ezek persze nem feltétlenül motiválják a diákokat, de az iskola tanári kezdeményezésre tarthatna témanapokat, ahol a legjobb blogokat bemutatják és a nyertesek valamilyen jutalomban részesülnek. Ez lehet egy szabadnap, vagy egy osztályprogramra szánt iskolán kívül tölthető nap.
A blog vezetésének van egy másik előnye is, a diákok miközben kibontakozhatnak az internetes felületen, aközben folyamatosan gyűjtögetik az érettségihez felhasználható anyagokat, forrásokat, így nem az utolsó hetekben kell több oldalnyi írott anyagot digitalizálni. Ha már érettségi, akkor természetesen a jegyzeteiket is feltöltheti, így elérhető lesz mindenki számára.

Most gondolhatják az olvasók, hogy az a diák, aki végigaludta az órát miért kapja meg ingyen a jegyzetet, de az önzőséget félretéve láthatjuk az ebben rejlő lehetőségeket is. Velem is előfordult a középiskolás éveimben, hogy bármennyire is figyeltem és próbáltam a lehető legtöbb dolgot lejegyzetelni természetesen kimaradtak bizonyos dolgok. Ha feltöltöttük a jegyzetet, akkor adott a lehetőség arra, hogy az osztálytársak hozzászólnak és kiegészítik a leírtakat vagy figyelmeztetnek, ha valamit rosszul írtunk le.


Azáltal, hogy az osztályközösség nem csak az iskola falain belül alkot egy egészet, hanem ezt kiterjesszük az internetre, egy blog formájában a diákok egymást is tudják, fejleszti, motiválni és előbb vagy utóbb nem egy plusz feladatot fog jelenteni a blogolás, hanem a rutin része lesz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése