2013. október 23., szerda

Web 2.0 
- avagy a tanárok legjobb barátja-

Mi is az a Web 2.0?

A Webkettő technológia kifejezés alatt olyan szolgáltatásokat értünk, melyek a közösségre, a tagok részvételére építenek. A szolgáltatások igénybe vevői maguk szerkesztik a tartalmakat, majd ezeket osztják meg egymással és kommentálják. Kitűnő lehetőséget teremt arra, hogy az emberek új kapcsolatokat építsenek és folyamatosan kommunikáljanak egymással.

Hogyan alkalmazható ez az oktatásban?

A Web 2.0 technológia használatával sokkal érdekesebbé tehetjük a tanulást, sőt így akár a tananyag feldolgozását is megkönnyíthetjük a diákok számára. Számos olyan web 2.0 szolgáltatás van, mely az online közösségi kooperatív munkára épít. Ezek segítségével sikeresebben leköthetjük a diákok figyelmét és közös munkára bírhatjuk őket. Főbb web 2.0 szolgáltatások között megemlíthetjük a Twittert. Ezen a felületen követhetik az oktatót a tanulói és bombázhatja őket a tananyaghoz kapcsolódó érdekes cikkekkel, videókkal, képekkel. Ez azért praktikus, mert így a diákokat az általuk egyik leggyakrabban használt csatornán keresztül érhetjük el. Az így megosztott információ kevésbé tűnik kötelező jellegű iskolai tananyagnak, sokkal inkább egy ismerős által közzétett érdekességnek. A Twitter felületen ezekre az információkra reagálni is lehet, így érdekes szakmai beszélgetések is kialakulhatnak.  Sőt, ezeknek a vitáknak nyoma marad (hiszen írásban elérhető marad az Interneten), ezáltal később is vissza lehet olvasni és okulni belőle.  YouTube-on keresztül az oktató saját videóit juttathatja el a diákjai számára, így megkönnyítve számukra a tanulást. Ez például fizika, kémia oktatásban sokat segíthet, ha a diákok otthon nem tudják megcsinálni a kísérleteket, de a tanári videónak köszönhetően mégis láthatják hogyan zajlik. A videóval alátámasztott magyarázat jobban megragad a diákok elméjében.  Ez esetben is lehet kommentet hagyni, így a felmerülő kérdéseiket is feltehetik a diákok.  A tanár indíthat blogot is, melyen a szakterületével kapcsolatos írásokat közölhet. A diákok ezekből is sokat tanulhatnak, arról nem is beszélve, hogy a tanár így kiszakadhat a tantervi keretek közül és számára érdekesebb, általa fontosnak tartott témákat is bemutathat a diákjainak. A www.e-lecta.com honlap egy virtuális osztálytermet hoz létre. Az oktató és a diákok web kamerán keresztül tartják a kapcsolatot. A tanár a saját számítógépén rajzos magyarázatokat készíthet, amiket a diákok is látnak saját gépükön. Közben szóbeli magyarázatot is fűzhet hozzá. A diákoknak pedig lehetőségük van élőben kérdéseket feltenni. Ez a módszer különösen a távoktatásban lenne eredményesen alkalmazható, amikor nincs lehetőség egy térben megtartani az órákat.

Egy szó, mint száz, a web 2.0 technológiák használata azért lehet sikeres az oktatásban, mert a mai fiatalok idejük nagy részét a számítógép előtt töltik, leggyakrabban internetezéssel. Így a web 2.0 eszközök segítségével az amúgy is megszokott tevékenységükbe tudjuk beiktatni a tanulást, ismeretszerzést. Végre megvalósulhatna az a helyzet, amikor a diák szívesen, élvezettel tanul és nem csak azért, mert kötelező.

Kép forrása: Google

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése