Web 2.0
- avagy a tanárok legjobb barátja-
Mi is az a Web 2.0?
A Webkettő technológia kifejezés alatt olyan
szolgáltatásokat értünk, melyek a közösségre, a tagok részvételére építenek. A
szolgáltatások igénybe vevői maguk szerkesztik a tartalmakat, majd ezeket
osztják meg egymással és kommentálják. Kitűnő lehetőséget teremt arra, hogy az
emberek új kapcsolatokat építsenek és folyamatosan kommunikáljanak egymással.
Hogyan alkalmazható ez az oktatásban?
A Web 2.0 technológia használatával sokkal érdekesebbé
tehetjük a tanulást, sőt így akár a tananyag feldolgozását is megkönnyíthetjük a diákok számára. Számos olyan web 2.0 szolgáltatás van, mely az online
közösségi kooperatív munkára épít. Ezek segítségével sikeresebben leköthetjük a
diákok figyelmét és közös munkára bírhatjuk őket. Főbb web 2.0 szolgáltatások
között megemlíthetjük a Twittert. Ezen a felületen követhetik az oktatót a
tanulói és bombázhatja őket a tananyaghoz kapcsolódó érdekes cikkekkel, videókkal, képekkel. Ez azért praktikus, mert így a diákokat az
általuk egyik leggyakrabban használt csatornán keresztül érhetjük el. Az így
megosztott információ kevésbé tűnik kötelező jellegű iskolai tananyagnak,
sokkal inkább egy ismerős által közzétett érdekességnek. A Twitter felületen
ezekre az információkra reagálni is lehet, így érdekes szakmai beszélgetések is
kialakulhatnak. Sőt, ezeknek a vitáknak
nyoma marad (hiszen írásban elérhető marad az Interneten), ezáltal később is
vissza lehet olvasni és okulni belőle. YouTube-on keresztül az oktató saját videóit
juttathatja el a diákjai számára, így megkönnyítve számukra a tanulást. Ez
például fizika, kémia oktatásban sokat segíthet, ha a diákok otthon nem tudják
megcsinálni a kísérleteket, de a tanári videónak köszönhetően mégis láthatják
hogyan zajlik. A videóval alátámasztott magyarázat jobban megragad a diákok
elméjében. Ez esetben is lehet kommentet
hagyni, így a felmerülő kérdéseiket is feltehetik a diákok. A tanár indíthat blogot is, melyen a
szakterületével kapcsolatos írásokat közölhet. A diákok ezekből is sokat
tanulhatnak, arról nem is beszélve, hogy a tanár így kiszakadhat a tantervi
keretek közül és számára érdekesebb, általa fontosnak tartott témákat is
bemutathat a diákjainak. A www.e-lecta.com
honlap egy virtuális osztálytermet hoz létre. Az oktató és a diákok web kamerán
keresztül tartják a kapcsolatot. A tanár a saját számítógépén rajzos magyarázatokat
készíthet, amiket a diákok is látnak saját gépükön. Közben szóbeli magyarázatot
is fűzhet hozzá. A diákoknak pedig lehetőségük van élőben kérdéseket feltenni.
Ez a módszer különösen a távoktatásban lenne eredményesen alkalmazható, amikor nincs lehetőség egy térben
megtartani az órákat.
Egy szó, mint száz, a web 2.0 technológiák használata azért
lehet sikeres az oktatásban, mert a mai fiatalok idejük nagy részét a
számítógép előtt töltik, leggyakrabban internetezéssel. Így a web 2.0 eszközök segítségével
az amúgy is megszokott tevékenységükbe tudjuk beiktatni a tanulást,
ismeretszerzést. Végre megvalósulhatna az a helyzet, amikor a diák szívesen, élvezettel tanul és nem csak azért, mert kötelező.
Kép forrása: Google
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése