2013. október 4., péntek

Online közösségi felületek (Facebook, Google+, LinkedIn, NING,
Moly, Meetup)


Az online közösségi felületek napjainkban nagyon elterjedtek. A közösségi felületek célja, hogy emberek megoszthassák egymással azokat a dokumentumokat, képeket vagy egyéb érdekességeket, amik őket érdeklik. 


Úgy gondolom a legnépszerűbb és legtöbb felhasználóval bíró ilyen oldal az a Facebook. Ez egy amerikai alapítású hálózat, amelynek 2011-ben már több mint 637 millió regisztrált felhasználója volt (a felhasználók száma folyamatosan emelkedik). Napjainkban az oldal 207 országban és 37 nyelven érhető el.

Időpont
Felhasználók száma
(millió)
Eltelt idő
(napok)
Havi átlagnövekedés
(%)
2008. augusztus 26.
100
166.5
178,38%
2009. április 8.
200
225
13,33%
2009. szeptember 15.
300
150
10%
2010. február 5.
400
143
6,99%
2010. július 21.
500
166
4,52%
2011. január 5.
600
168
3,57%
2012. október 1.
1000
635
2,46%



Eredetileg Mark Zuckerberg ötlete volt az oldal létrehozása. Valójában 2003-ban kezdődött a Facebook története. Adam D'Angelo, aki Mark Zuckerberg legjobb barátja volt, létrehozott az egyetemisták számára egy kezdetleges közösségi oldalt. Ez az oldal nagyon hírnévnek örvendett és a felhasználók száma meghaladta a százezret. Ennek a népszerűségnek a hatására írta meg Mark Zuckerberg a CourseMatch programot. Ez vezetett később a Facebook létrehozásához. Eleinte csak a Harvard hallgatói számára volt elérhető, de később kiterjesztették több egyetemre is. Ez után már minden egyetemista, majd minden 13 évnél idősebb regisztrálhatott rá. Az első aki anyagiakkal is támogatta a céget az Peter Thiel volt.
Ez a világ leggyakrabban használt szociális hálózata. A népszerűsége részben annak is köszönhető, hogy a regisztrálás ingyenes mindenki számára és meghívó sem szükséges hozzá. Mindenkinek lehet személyes profilja és kapcsolatba léphet az ismerőseivel, akár azokkal is akik más kontinensen élnek. Eseményeket is szervezhetünk az oldalon és az üzenőfalunkon képeket, zenéket, információkat, híreket oszthatunk meg ismerőseinkkel.
Fontos megemlíteni  az adatvédelmi beállításokat is. Ez azért lényeges, mert ennek segítségével beállíthatjuk, hogy kik láthatják a profilunkat, képeinket illetve az üzenőfalunkat. A Facebook egyik legismertebb fejlesztése a Like (lájk) gomb. Ezzel tetszésünket fejezhetjük ki. Szerintem ez a funkció nagyon jó, mert könnyebben megismerhetünk valakit azáltal, hogy miket lájkol. Bár ennek is vannak hátrányai mint szinte mindennek. Arnold Roosendaal egy tanulmányban hívta fel a figyelmet arra, hogy a like gomb használatával az oldal működtetői követni tudják a felhasználók szokásait és netes viselkedését. Egy gyanútlan felhasználó rákattint egy videóra, és nem tudja, hogy valójában egy láthatatlan Like gombot nyom meg, a lejátszógomb helyett, mögötte pedig videót nem talál. A jelenséget clickjackingnek  nevezik.
Pszichológusok szerint az oldal káros hatással lehet olyan tinikre akik gyenge önértékeléssel rendelkeznek, amikor ismerőseik jó élményeiről vagy népszerűségéről értesülnek. A Facebook az egyik olyan felület ahol internetes zaklatás is történhet. Napi 24 órában ki vannak téve ennek veszélyének. A véget nem érő zaklatás meggondolatlan cselekedetekre késztetheti az "áldozatokat". Ezért nagyon fontos, hogy figyeljünk arra miket írunk ki és osztunk meg az oldalon. Ez eléggé elgondolkoztató szerintem, hiszen nagyon nagy súllyal bírnak a megosztásaink. Az oldal használata fennállása óta néhány országban ellenállásba ütközött és ütközik ma is.
A Facebook népszerűsége több módon is megnyilvánul. Az alapításának történetés dolgozza fel egy film is, amit 2010. november 11-én mutattak be. Ez David Fincher Social Network – A közösségi háló című műve. Azonban van ahol szüneteltették vagy korlátozták illetve tiltották le teljesen az internetszolgáltatást a Facebookon.

És akkor most következik egy másik közösségi oldal a Google+.

A Google+  (rövidítve G+) a Google, Inc. által üzemeltetett, 
HTML5-alapú internetes ismeretségi hálózat. A szolgáltatás 2011. június 28-án indult, kezdetben csak korlátozott számú felhasználó tudott regisztrálni. Ez történhetett meghívásos alapon vagy előzetesen feliratkozva. Csak az regisztrálhatott aki betöltötte a 18. életévét. Minden regisztrált személy 150 másikat hívhat meg a szolgáltatásba. 2011. szeptember 20-tól 18 éves kor fölött mindenki számára elérhetővé vált a regisztráció. 2012. január 26-án a fiatalabb korosztály számára is megnyitották a Google+ kapuit: a 13 év felettiek részére az Egyesült Államokban és a legtöbb országban, 14 év felettiek részére Spanyolországban és Dél-Koreában, a 16 év felettiek részére Hollandiában. A Google+ számos új funkciót vezet be, mint a Circles (azaz Körök, ahol bizonyos információk csak egy szűkebb kör számára elérhetőek), Hangouts (csoport-videochat), Sparks (hírcsatornák) és Messenger (csoportos mobil csevegőszoba). Sokak szerint eddig ez a Google legkomolyabb próbálkozása a hatalmas, rivális Facebook (2011-ben több mint 750 millió felhasználóval rendelkezett) elleni alternatíva állítására. A Google hosszú idők óta próbálkozott betörni az ismeretségi hálózatok piacára. 2011 tavaszán megkezdődött a Google Profilok nagyobb átalakítása.
A következőekben talán kevésbé ismert oldalakról is említést teszek. Biztos vagyok benne, hogy ennek ellenére sokan ismerik ezeket is.

A Linkedln egy üzleti célból létrehozott közösségi oldal. Az oldal felfutásában a marketing fogás szerepet játszott. A tagjai akár ismerőseik szaktudását és képességeit is igazolhatják. Itt számos üzleti információkat és ajánlásokat találhatunk.
A Moly egy könyves online közösségi oldal. A felhasználók csoportosíthatják és értékelhetik az elolvasott könyveket. Bárki feltölthet olyan könyveket, amelyek még nem szerepelnek az adatbázisban.
A Meetup lehetőve teszi, hogy csatlakozzanak a felhasználók olyan csoportokba, amelyek témája érdeklik őket (például: háziállatok, filmek, zene, hobbi).

Ezzel röviden bemutattam az online közösségi felületeket. 


Források:




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése